onsdag 22 februari 2012

Relationscoach anno 2012

Igår ringde en försäljare från GodEl då jag för ett par veckor sedan dumt nog tävlat på internet och under tävlingen svarat på ett ex antal frågor om bland annat el.
Glad och käck som hon var försökte hon först få mig att byta elbolag.
Då hon hörde att jag var uppbunden på 3 år hos Vattenfall ville hon lägga in mig på att dom om ca 3 år innan mitt avtal går ut ringer upp mig igen och kollar om jag vill ha dom som utförare.

Sedan la vi på och det fick mig att fundera...
Försäljare har som jobb att pracka på oss vanliga dödliga sockar, trosor, telefonabonemang, elavtal, tidningsprenumerationer och så vidare i tid och otid.
Mest i otid.


Jag minns när jag var barn och vi bodde i farfars huse ute i Hamre.
Då och då åkte det runt en mörkhyad försäljare och sålde bland annat limtavlor som jag kallar det. Tavlorna var vackra men luktade alltid lim av något slag.
Så fort mamma brukade se han från köksfönstret kommandes på sin cykel så skulle vi alltid gömma oss.
Han brukade gå runt huset för att se in genom fönstren och kolla om vi var hemma eller ej.

Under 90-talet fanns det många försäljare av olika slag som åkte runt och trängde sig på och sålde sånt som inte var av något värde, och som man kanske köpte bara för att bli av med dom.

I dagens samhälle säljer dom på oss så mycket onödigt skit. Ibland rent av lurar dom oss.

Varför kan inte försäljare lyckas ringa en om sånt man faktiskt behöver?


Jag som till exempel haft mindre lyckade relationer...

"
Jag - Hallå?

Säljare - Är det Tina jag talar med?

J - Ja det är det.


S - Hej Tina, Nathalie heter jag och ringer från Relations Marketing and Solution.
Har du hört talas om oss tidigare?

J - Nej det har jag inte.

S - Vi är ett företag som jobbar främst med att säkerställa så att våra kunders relationer fungerar tillfredställande och att den motsvarar de förväntningar som en relation skapar.

J - (tveksam) Ookej... Men jag är inte medlem vad jag vet så hur fick ni tag i mig och mitt nummer?

S - Det är ju som så att då du ingick i din första relation när du var 16 år blev du automatiskt medlem hos oss. Det är ett livslångt medlemskap som självklart är gratis.
Det som däremot har kostat dig de sista åren är alla tårar, och så ska det inte behöva vara!

J - Nej självfallet inte. Men vad innebär medlemskapet för mig?
Vad är det ni erbjuder?

S - Vi genomför behovsanalyser, men låt mig också besvara dina frågor med en motfråga.
Vad tycker du är viktigast i en relation?

J - Hmm..oj.. då måste jag utgå ifrån vilka egenskaper jag vill att en man helst ska ha..


S - Okej..


J - För mig är det viktigast att en man är ärlig, trogen, romantisk, ödmjuk, barnkär, empatisk och ha humor.


S - Ja just det, väldigt många viktiga egenskaper för många som vill leva med någon.

J - Mmm...

S - Jag ser ju här på skärmen att det inte gått så bra i dina relationer. Du ser det bästa i folk och därför har du nog stannat kvar lite för länge i varje relation istället för att vara stark och gå vidare.

J - Joo.. det kan nog stämma.

S - Det vi erbjuder dig idag är en chans, nej se det som en möjlighet till en ljusare framtid.

J - Okej, vad innebär det då?

S - Jo fram till i Augusti har vi ett Prova På -Erbjudande till dig där vi skickar ut ett exemplar som du först provar i en vecka.
Efter den veckan ringer vi upp och kollar hur det gått.
Har det gått bra får du fortsätta testa produkten i 1 månad och fortlöper det enligt dina önskemål så har vi telefonkontakt var tredje månad.

J - Låter ju väldigt lockande.

S - Va kul att du tycker det!
Du ska veta att vi har garantier, att du när som helst under prövoperioden på 6 månader kan ringa till oss och byta produkten om något skulle vara fel på den.
Då kommer ett bud hem till dig och hämtar tillbaka produkten, även kallad för ett återköp!
I samma veva som du ringt om det föreslår vi en ny produkt som kanske passar dig bättre och levereras samtidigt som när vi hämtar tillbaka det trasiga exemplaret.

J - Oj! Det låter ju fantastiskt bra, vilken service.

S - Javisst! Och tecknar du det här avtalet redan idag så skickar vi även med en Undulat vid namn Klas.

Vad tror du om det?


J - Ja..men vi kör på det!


S - Ja va kul, då ska du få svara på några enkla frågor så att vi kan skicka rätt vara till dig.



J - Japp.



S - Vill du ha en man eller en kvinna?



J - Man.



S - I vilken ålder ska han vara ungefär?



J - Mellan 27-35.



S - Ja...
Du nämnde ju tidigare om egenskaper som är viktiga för dig.
Jag har en man här som inte är så rolig men han tjänar väldigt bra, skulle det vara någonting för dig?

J - Njaää.. Jag vill gärna att han är lite rolig.

S - Okej, då har jag annars en kille här så är lite låg i romantik men i övrigt helt i linje med vad du berättat, låter det bättre?

J - Ja absolut.
Hur lång leveranstid är det?

S - Ca 2-5 arbetsdagar. Han behöver ju packa och så.

J - Ja men trevligt.

S - Då så Tina, då hoppas vi på Relations Marketing and Solution att ni ska trivas ihop. Jag skickar också med filmen Fyra Bröllop och En Begravning och en back bubbelvatten så ni får en bra start på eran första kväll tillsammans.
Ha en fortsatt bra dag!

J - Tack det samma!

Hej hej."








Bara en tanke....

1 kommentar:

Fangoria sa...

Hahaha ja det vore nåt, sök patent på det, Tina! ;o)