måndag 28 maj 2012

Bundis, schlager, picknick och cykelfråga

Idag så har det varit en lugn dag..varit så varmt idag verkligen.
Solkysst har jag blivit (=läs solbränd).
Sitter just nu och tittar om och om igen på klippet där Loreen vinner. Helt fantastiskt, och helt jävla magiskt.
Låten får mig att rysa, du är grym!
Låten ger mig styrka.

Sen att SD kom och muppade sig det talar vi tyst om.

Idag har det då varit morsdag...längtar tills mitt troll förstår vad det betyder och i alla fall målar en teckning till en.
Men i morse vaknade vi tidigt, fast jag nog legat vaken större delen av natten grubblandes.
Vi åt frukost... sen tog vi oss ut på en promenad till en lekplats en bra bit här ifrån.
Då fick man chans att lyssna på när 2 små kompisar möts.
Lena som är 3 och trollet som är 4.
Lena bor i närheten utav den lekplatsen och går på samma avdelning som trollet.
"LENA!!!! Hej Lena!!!"
"Hej Emilia!"
"Hej kompis".

Sen satt dom i samma gunga och filosoferade om livet i stort..(i stort för dom i alla fall)
Senaste barnet som hon satt och gungade med så var det en tjej..vad kunde hon vara 5-6 år?..
Emilia: "Jag har jättemånga tänder"
Flickan: "Det har jag med".
Emilia: "Har du tappat någon tand än?"
Flickan: "Nej inte än, men jag tror det är nära".
Emilia: "Jag längtar tills jag tappar mina".

Hon är otroligt rar och härmas gärna..eller ser hon att nån gör något som för henne är outforskat så självklart gör hon det med...
Sen vill hon gärna visa andra sina färdigheter i klätterställningen.
Idag skulle hon visa en 7årig kille att hon minsann kunde åka rutschkana på rygg.
Det ni ;)
Sen inspekterade hon alla hans sätt, sättet han klättrade upp i tornet på, för han var ju cool och tog inte den vanliga vägen såklart.
Vilket hon också försökte sig på tills jag sa till.

Sen åkte Lena, Lena och hennes familj skulle till Klabböle.
Då sätter hon sig på en gunghäst, hon sitter länge med sin favoritkeps på huvudet.
Tittandes efter Lena som gått....Hon ser lite ihopsjunken ut.
Jag går fram och frågar "Gumman hur är det?".
"Lena gick, jag vill följa med henne".
Lena kallar jag för fröken Rosa för hon har bara rosa kläder och accessoarer på sig jämt.
Söt tjej med ordentligt lockat hår. Sockersöt.

När Lena gått så kom en fråga jag inte väntat mig.. "Mamma, varför åker man bort?"
"Tjaa..börjar jag trevande. Man måste åka bort för att kunna längta hem".
"Du och pappa åker ju upp till fjällen ibland och du och jag och lillfisen åker ju till mormor eller moster Malin och Nasse ibland"....
"Ahmm".
Hon är 4 år och har så otroligt mycket funderingar numer.
Det kan bli riktigt intressant att föra ett samtal med henne.

Sen har hon börjat med att hytter med fingret.
Tidvis använder hon det ganska ofta...ganska sött och det går inte då att hålla sig till det man höll på med utan att ge vika för skrattet.

Hon är grym hon med min 4 åring.
Hon skänker mig så mycket glädje...klart vi har våra diskussioner...inte blir det bättre för att jag har värk i kroppen ständigt och försöker att göra det bästa av dagen för henne...
Men alltid mysigt då man lägger henne nu och hon säger "Mamma, jag älskar dig och kommer sakna dig tills vi ses i morgon".
Hon är grym, hon håller mitt hjärta i sin hand.

Bilden längst upp tog jag i kväll.
Barnen fick vara uppe lite längre idag.
Det är ju morsdag, fick ju inte frukost på sängen så som många andra fått, men vi åt frukost då som sagt, ut och sen gick jag förbi jobbet och träffade kära kollegor.
När vi kom hem sen och barnen fick äta lunch så la jag sedan lillfisen så jag och trollet fick vara tillsammans en stund.
Trollet ville se på Ice Age, helt okej för mig.
Passade på en stund att sitta på balkongen, dricka kaffe med grädde (det var ju ändå morsdag = Lyx), strippade av mig lite för att få sola samtidigt som jag ringde till mina mammor.
Mamma nummer var inte hemma först så då ringde jag vidare till mamma nummer 2 och vi pratade ett bra tag.
Vi diskuterade det här med ensamstående2barnsmammagrejen (säg det snabbt flera gånger ;)
Där hon sa att jag gör det fantastiskt som tar hand om mina fina flickor.
Vilket jag svarade att "Nja jag vet inte om det är nåt att skryta om, det finns ju många ändå som gör det som inte hymlar om det. Det är ju vanligt på ett sätt"....
När jag sagt det sista så kommer tårar på min kind... saknar min pappa så otroligt.
Är så förbannat tomt efter honom.
Då säger mamma 2 att "Jo förvisso, men i ditt fall är det lite speciellt, du har ju fått lite uppmärksamhet under uppväxten, och den du fick mest utav dog alldeles för tidigt, och nu står du själv med 2 barn, och med tanke på din bakgrund så gör du det fantastiskt bra, dina barn kunde inte få en bättre mamma!".

Tack Mamma 2 , Love you!

Under kvällen så pratade jag med bästaste sis.
När vi pratat klart och det var dags för läggning av Diamanten så ligger Totte i sängen hennes, den var renbäddad för kvällen och han låg i fotändan och sov. Han såg ut att sova så fridfullt.
Så kommer vi...jag var ju helt säker på att han skulle hoppa och springa iväg för hans relation med Lovisa är ju lite speciell.
Då jag träffade han så var han ju en eremit.
Sen kom Sigge in i familjen och han växte ju upp med Lovisa så att säga så han la sig gärna framför henne och hon fick stångas och dra i han osv, han kom tillbaka gång på gång.
Totte däremot han letade gärna efter den smidigaste vägen förbi henne som inte gick så nära henne.
Problemet nu är ju att hon börjar bli snabbare i sin gång så hon jagar ju dom..eller Totte snarare..men hon har ändå fått kommit stegvis närmare honom, fått rycka han lite i svansen där han legat i vardagsrumsfönstret och vilat utan att han har sprungit därifrån.

Ikväll så lägger jag då ner henne, samtidigt som jag stoppar i radiokontakten i väggen så ser jag på hur jäkla lycklig hon blir av att han ligger i hennes säng.
Hon tjuter högt av lyckat och borrar ner ansiktet i hans mage.
Sätter sig upp, tjuter högt och borrar ner fejjan lite mer i pälsen.
Så bilden där uppe var jag bara tvungen att ta för att föreviga det hela.
Hur ofta har det hänt att han legat kvar med henne i närheten?
Typ NÄVER!
Det är magiskt att se hans förändring från eremit till en familjegosig kille har framskridit.

Har hittat ett "nytt" tilltugg btw (=by the way),
Jag har varit skeptisk till det förut, under uppväxten och sen har alla pizzerior man gått på under årens gång förstört mina vitkålssmaklökar.
Men vitkål är min nya favorit.
Satt med det ikväll framför 2 and a half men och snaskade.
Så jäkla gott!
Vet att det är nyttigt, men inte vad som är så nyttigt med det. Alltså vitaminer, proteiner eller vad?
Och trollet gillade det också.
Nu kan man lägga till det på listan över grönsaker hon gillar, Broccoli och vitkål.

Hon är ganska fantastisk ändå min 4 åring, jag har som inga problem att sitta och prata med henne och förklara för henne då hon ibland frågar varför hon måste äta vissa saker.
Förklarar ofta att olika grönsaker är bra på olika sätt, varför dom är bra för henne, varför hennes kropp behöver dom.
Och hon gör inte som vissa barn och slutar äta det för att det är nyttigt, hon äter det ändå liksom.
Jag kan säga att saker och ting är nyttigt och bra för hennes mage och hon fortsätter att äta det istället för att rata det.
Oerhört tacksamt att hon ändå äter relativt allt.
Inte vegetarisk lasagne, men typ det mesta annat.
Men det är apsvårt att hitta på maträtter varannan vecka...Diamanten äter än så länge nästintill allt ändå, minns inget hon inte äter nu...blir väl annat sen då hon börjar på dagis ;)

Jag försöker bli bättre på uppdateringar av blogginlägg, men det är svårt ibland då jag har så mycket för mig på dagarna med barnen att jag är för trött i ryggen för att sitta med datorn i knät typ.

Men ikväll har jag passat på att betala alla räkningar, så nu får man bo här en månad till (ett uttryck pappa använde sig utav).
Ska i morgon måndag fortsätta med mitt syprojekt...
Blivit inspirerad utav bästaste Hanna
Hon är ju superduktig på sina re-do-projekt.
Kanske man ska gräva fram sina gamla kläder ur förrådet och sy till nåt...?
Tåls att tänkas på.

Lördagen btw...
Jag tog med mig kidsen, cykelkärran och picknick(hemmagjord skinksallad som smakade fantastiskt gott) och drog iväg på äventyr.
Till min dotters stora förtjusning kom vi till slut fram till en av hennes favoritlekplatser.
Det var totalt tomt på barn, hade förväntat mig många där, men helt dött..perfekt tyckte jag.
Barnen fick vandra, springa, tulta runt.
Helt plötsligt kommer en tant med käpp gåendes.
Hon går med bestämda tantsteg mot lekplatsen med denna katt i sikte.
Hon lägger ner sin väska och käpp och sätter sig på den och börjar gunga.
Första låten "Trollmor".
Låt nummer två "Flickorna från småland" och avslutade efter myyyycket om och men (ca timmen senare) med låten "Imse vimse spindel".
Min första tanke "Är det här dolda kameran?"...
Sen kliver hon av katten och går mot sopkorgen och tittar efter flaskor och hittar en som hon lägger i väskan.
Jag går mot henne med en flaska och säger "Här kan du få".
Hon tittar på mig oförstående.
"Va?"
"Ja här kan du få av mig, jag såg att du tog en flaska från korgen så du kan få min".
"Jag har inte stulit nåt!" svarar hon snabbt.
"Nej jag vet, men du kan få min flaska om du vill".
Hon spänner blicken i mig, och låtsas vara kylig.
"Vill du ha min flaska?"
Hon är tyst en stund och sen kommer ett brett leende och ett mjukt "Ja tack".

Gjorde hennes dag och hon gjorde min :)
Sedan då vi varit där ett par timmar så cyklar vi vidare. Innan vi startade från lekplatsen så fick trollet sitt lördagsgodis att snaska på under resans gång.
Sedan körde vi till affären och köpte var sin glass, ja inte till diamanten då, hon hade ätit så dåligt av lunchen så hon fick korv.
Hon har druckit otroligt mycket dessa dagar i värmen, vill knappt äta så hon har det lite jobbigt just nu.
Sedan kom vi hem och diamanten fick vila ett par timmar.
Men den morgonen började ju dåligt rent tidsmässigt.

Under fredagen hade jag varit en riktig arbetsmyra, hade hunnit med så otroligt mycket.
Min facebookstatus från fredagen löd "Vi ta't igen.
Konkursskor köpta, snabblunch intagen i rullning, handling gjord, vart upphånglad av en karl mitt på affärn, lagt golv på balkongen, hämtat 4åring i regn från dagis, haft Rasmus-på-luffen-koma, lagat fisk, putsat fönstren, haft fredagsmys, tvättat, ignorerat en granne, plockat, kommit underfund med att Zlatan är jävligt överskattad, förfixat inför morgondagens ute under solen lunch på grubbe med mina troll.

Nu är det bara dusch kvar och att sova förstås...
"


Häcken full med andra ord.
Tanken var då att vakna kring halv 8-8 på lördagmorgon och påbörja dagen och komma i väg i god tid.


10.15 kommer trollet in till mig "Mamma, när ska vi kliva upp?"


RUNK!!.. hur kunde detta ske?
Jag brukar alltid vakna då barnen hörs.
ÅNGEST..eller i alla fall hyfsat stressad, så i med frukost så gott det gick i båda barnen och en själv.
Sen slutföra det sista som skulle med och sedan dra.


Lovade mig själv att aldrig skaffa en cykelkärra och bli som en typisk familj som burnar runt med ungarna i släptåg..hurtigt och så...
Jag får erkänna mig besegrad..
Himla smidigt ändå.
Bara jag blir van vid tyngden av två barn bakpå så kommer mina backar inte bli nåt problem framöver.
Dock sitter diamanten väldigt dåligt i den då hon inte kan böja på benen och ha fötterna i botten på vagnen, men det kommer väl sen, hon får sitta på cykelstolen ofta istället.
Men det trista är ju att cykeln välter lätt om inte barnen sätter sig på ett speciellt sätt i cykelkärran...ganska irriterande.
Kan man köpa ett fristående cykelstöd och byta ut det man har?
Är det så lätt ens?

Schlagern är över för denna gång.
Nu vet man ju vilka låtar som kommer gå heta i sommar.

Nej nu är klockan efter 24 då jag avslutar detta inlägg.
God natt gott folk.
Hoppas ni mammor blivit ordentligt firade idag, det förtjänar ni.
Grattis i efterskott och godnatt alla underbara!
Kram.

1 kommentar:

Fangoria sa...

=) Kul att jag inspirerar, det gillar jag!
Vad söta de är Totte och Diamanten. =) Sådär har det blivit lite med Tengil också, Tiril har helt enkelt kunnat hinna ikapp katterna nu och burit på dem, så de måste lixom vänja sig, hehe.
Ja de där funderingarna känner jag igen, ständiga frågor och funderingar för Kiron nu, han måste fråga "Varför" minst 100 gånger/dag... Härligt.
Vilken härlig tant! Haha!
Hoppas du haft en fin morsdag!
Kramar!