måndag 14 maj 2012

Rätt länk och talande drömmar

I mitt tidigare inlägg om skam har jag nu lagt in rätt länk.
Testade den och kom till rätt inlägg.
Härligt då det funkar...dvs då man väl gör rätt ;-)

På sistone har jag haft väldigt.. ja låt oss säga talande drömmar.
På senare år så har jag drömt väldigt förundrande drömmar, fängslande drömmar, skumma drömmar helt enkelt, fast vilken dröm är inte det?

Oftast, eller då och då i alla fall innan jag riktigt somnar så brukar jag "falla" i sömn.
Oftast står jag högt upp vid ett stup och ser framför mig hur jag faller.

Falla: Om du drömmer att du faller så kommer du för en tid framöver att möta svårigheter och problem. Kämpa dig igenom dem och du kommer att bli starkare än förut. 

Första drömmen jag hade detta år som jag minns tydligt var att jag jobbade som personlig assistent åt en rullstolsburen tjej. Vi var på ICA Maxi (typ) och skulle handla mat, all mat jag föreslog som ex Pasta med baconröra så nekade hon det för hon tyckte inte om bacon.
Då föreslog jag vegetariska alternativ men hon ville inte ha sånt heller.
I drömmen så är vi där 2 gånger och båda gångerna då vi går omkring där(jag går, hon rullar) så finns där en man med välskött långt hår, han jobbar inte där, men han tittar på mig och ler.

Så då har vi ledorden hår, bacon(kött) och rullstol.

Hår: Drömmer du att du ser vackert, långt hår kan du vänta dig glädje och vänskap.
Hår kan också stå för Kraft.

Bacon(kött):  Jag hittade inget om det men hittade istället ledordet 
Inköp(Vi var ju ändå där och handlade): Du strävar efter något mer, men får vara aktsam med dina pengar.
Rullstol: Handikappad, oförmögen att gå framåt i livet (i den livssituation som drömmen åskådliggör)

Nästa dröm jag minns var inte så länge sen, jag vaknade ju ändå upp och grät.

Jag och Diamantens pappa är i någon kyrka av något slag och som jag förstår det så blir vi och några andra gisslan i kyrkan av 2 män, jag minns att en av männen har en kniv eller dolk i sin hand.
När dom väl släpper gisslan så blir jag och diamantens far kvar och vi blir bundis med dom, snackar med dom som om vi kände dom, jag går först ut ur kyrkan av mig och diamantens far..men väntar och han kommer aldrig ut.
När jag springer in i kyrkan så finns ingen utav dom någonstans.
När jag kommer ut igen så kommer Trollets gudfar Janne körandes i en röd volvo, bak i baksätet ligger diamantens far.
Dom har skurit av han tungan, stuckit hål i hjärtat tror jag(det var hål där i alla fall och han håller handen för) och sen har dom skurit ut hans tarmar (han håller upp tarmstumpen själv som är blå) och så säger Janne "Det här är inte min boy längre".

Ledord:

Kyrka, tarm, hjärta, kniv/dolk, ev röd eller bil blod.

Kniv: Det här kan vara en stark symbol för antingen kreativa eller destruktiva krafter. Den kan symbolisera att man skär bort det som inte behövs, som när man skär bort gamla tanke- och beteendemönster. Eller också kan det vara som att skära taggarna från en ros, eller att skära bort överskott av lera för att tillverka ett vackert keramikföremål. Vad behöver du skära bort från ditt liv? Skär bort det snabbt och bestämt och gå sedan vidare. Knivar kan symbolisera en rädsla för att bli penetrerad känslomässigt, fysiskt eller sexuellt. Känner du dig huggen i rygger av någon?


Tarmar: Är det dags att göra dig av med saker från ditt förflutna?
Det här kan också vara ett tecken på att du behöver tänka på hur dina tarmar mår.
Kanske det är dags att göra någon form av tarmrening?



Bil: Visar hur du tar dig fram genom livet.
Bildrömmar är besläktade med bagage-drömmar - du vill uppnå en förändring, men här rör det sig om yttre förändringar.

Hjärta: Hjärtat är en symbol för lycka och kärlek. Behöver du öppna ditt hjärta för livet och kärleken? Den beredvillighet att älska helt och djupt står i direkt proportion till din förmåga att bli älskad helt och djupt.


Rädsla: Står för inre oro och stress, men förebådar också glädjande händelser.

Kyrka:  Symboliserar ditt sökande efter frid och lindring. Drömmer du att du ser en kyrka betyder det tur, men om du befinner dig inne i en siar drömmen om avslöjande hemligheter och problem.
Kyrkdrömmar anses ha djup symbolisk betydelse. I drömmen är kyrkan vårt inre, centrum för vår personlighet. För många betyder kyrkan också en trygg famn att fly till i nödens stund. Är man inte troende kan drömmen om kyrkan ändå betyda att man har behov av någon att anförtro sig åt, någon att "hålla i handen".

Blod: Dåligt omen att drömma om blod. Varslar ofta om stridigheter, problem och förluster.

Dröm nummer tre så åker jag och min bästaste Åsa buss.
Vi sitter långt bak i bussen och tror även att min morsa var med.
Helt plötsligt stannar bussen och chauffören är borta. Vi är uppe vid NUS och jag går till informationsdisken och fråga vad jag ska göra och kvinnan bakom disken svarar "Ja men då du kom och frågade så får du vara den som får köra bussen till endhållplatsen.
"Får jag?" undrar jag glatt.
"Absolut" svarar kvinnan. Jag skuttar glatt mot bussen och kör i väg som om jag alltid kört buss.
Minns att jag tänder en lampa så att jag ska se över instrumentbrädan med jämna mellanrum.

Ledord:
Buss, Förälder, Sjukhus och lampa.

Lampa: En symbol för ditt inre ljus. Låt ditt inre ljus stråla!

Buss: Köra själv - ett gräl är förestående.

Förälder: Om du drömmer om dina föräldrar och i verkligheten står inför något sorts beslut, så kan du tolka dina föräldrars ansiktsuttryck som svar på det du undrar.

Sjukhus: Du kommer att ha svåra val att göra.

Dröm nummer fyra som är kort som jag drömde nu i natt så tar jag mig till min kollega David, och där ska jag tydligen duscha.
Där är jag länge och duschar och när jag väl kommer ut ur duschen så är klockan efter 12 på natten och han säger "Du får gå nu för jag ska upp och jobba i morgon så jag måste få sova nu".
Och sen går jag.
Minns att jag går i en trappa....

Ledord:
Dusch/rinnande vatten, Natt, naken och trappa.

Vatten: Vatten står ofta för dina känslor / det omedvetna.
Du väcker svartsjuka.
Vatten handlar också om andlig medvetenhet och kontakt. Det här är ditt omedvetna jag, livets vatten, källan till din livskraft och vitalitet.

Trappa: Att drömma om trappor har anknytning till de två stora drömsymbolerna stiga och falla. Trappan ger oss möjlighet att "byta nivå" i överförd bemärkelse. Vi kan stiga uppåt, d.v.s. bli bättre och andligen rikare människor, men även övervinna svårigheter och höja oss över mängden. Men det kan också gå "utför". Medvetandet om misslyckanden eller befarade misslyckanden kan givetvis ta sig många uttryck i drömmen.

Naken: En mycket vanlig dröm, som speciellt Freud sagt åtskilligt om. Det märkliga brukar vara att man själv reagerar för sin nakenhet men inte omgivningen. Man försöker dölja den men kan inte. Freud anser att det är förträngda barndomsupplevelser som tar sig uttryck i drömmen, företrädesvis av sexuell natur. Även hämningar som man förtränger i vaket tillstånd, kommer nu fram med obetvinglig kraft. Drömmen avslöjar längtan efter att väcka uppmärksamhet, efter att bli visad omtanke, en längtan efter spännande erotiska äventyr.
Om du drömmer att du är naken kommer din livssituation att förbättras. Kan också vara ett tecken på en önskan om frihet.

Natt: En dröm om natten kan varsla om förluster, oro och sorg.

Inte så jätteljusa betydelser....men otroligt intressant, främst det där med tarmar och kniv.

Nej nu ska jag ta och sova.
Dagen har varit otroligt lång då dagen började med picknick i solen, men särskilt varmt var det inte, blåste kallt ändå.
Sen på eftermiddagen så körde vi på grillat till middag.
Då vi var på picknick så säger min 4åring "Vilken fantastiskt härlig dag det här är! Så mysigt att äta lunch ute".

Måndag: Ny vecka - Nya bekymmer.

Kram och god natt Sverige!


Inga kommentarer: