söndag 9 november 2008

Betraktelser veckan som gått

Ja vad säger man, i början av denna vecka så satt jag i Härnösand och såg på tv medans dotra sov.
Såg då på det dåliga programmet Jackpot på 5:an.
Som vanligt söker dom ett ord.
Denna gång söker dom ett ord som är 7 bokstäver långt. Andra bokstaven är Ä och de sista tre bokstäverna är BOK.

Alltså _ Ä_ _ BOK.
Folk hade gissat på: Bänk - Läro - Gäst - Läxe - Läse - BOK.
Jag tänkte i mitt stilla sinne att det säkert är SÄNG-bok.. för Jackpot brukar dom mest osvenskaste orden. Dvs ord som inte finns i ordboken.

Mycket rätt, då programmet lider mot sitt slut och man får reda på vad ordet är så säger hon att rätta svaret är : MÄRKbok.
What??!!

Programet suger då dom inte ens kan ha ord som finns i svenska uppslagsboken.

Samma sak var då dom ska ha namn... En gång var det ett pojknamn.. folk ringde och gissa och gissa. (då dom väl tog in nåt samtal) och sista personen gissade på EMIL...eftersom det börjar ju på E och har ett I i sig.
Nä rätta svaret var då EMIN. Hur ofta döper man ett barn till EMIN?
Sen så tycker jag att ska dom ha namn som man ska gissa på så ska det inte vara namn som ATLE, AMINA och EMIN. För det är väl namn man inte skulle tänka på?

Sen en annan sak som jag vill ta upp.
Jag är ju en sms-tok av högsta rang. Det är jag och Linnea som regerar ;-)
Därför var det ett slag i magen den 3 november då nån hade lyckats gräva upp en utav Telias kablar så att inget fungerade. Jo jag kunde ringa och så, men sms-funktionen var som bortblåst. Fattar ni vilken abstinens jag fick?
Jag satt och läste gamla sms för att mildra chocken :-D
Helt ärligt. Inte förrän efter 16 på den eftermiddan kom det igång igen.
Det roliga var ju att jag skulle ringa Telia på förmiddan där för att kolla om det var min telefon det var fel på eller ej. Möts då av detta..(tänk er med vänligt Telia-röst):
Hej och välkommen till Telia, Vi har för närvarande många som ringer just nu, ditt samtal placeras i kö.
Det är för närvarande 24 minuters väntetid, du har plats 86 i kö!

Spank you, tänkte jag. Tja jag hade väl inget just då bättre för mig i alla fall.
Men tycker som så att om det blir sånna långa väntetider så borde dom ha pausmusik. Vissa andra företag har det.

Jag gillar inte kyrkogårdar...Men åkte från L i Flögsätter. Och jisses va vackert det var då man kom glidandes förbi kyrkogården i Högsjö. Det var tända ljus på varenda grav, det var så fint och fridfullt, jag fattar inte varför jag aldrig nu för tiden åker och tänder ljus på nån av mina släktingars gravar. Gjorde det förut. Tände ljus på Ingrids grav, på farfars grav, till och med Hjalmars grav, vilket jag ångrar i samma ögonblick.

Det var tiden efter B. Kände mig väldigt nere(varför jag gjorde det, förstår jag inte idag, han var en skithög)
Åkte först och tände ett ljus på farfars grav i Stigsjö, sen så åker jag och tänder ett ljus på Hjalmars grav i Härnösand. Precis då jag tänt det och så sa jag nånting också (kommer inte ihåg vad det var) så släcks hela kyrkogården. Det var ganska läskigt.
Så jag började titta nervöst omkring mig och så gå/springer jag därifrån. Blev lite nervös..främst då det bara var jag där.
jaja... nu är det nästa årstid man ska invänta.
Julen... *burr*

Inga kommentarer: