söndag 8 november 2009

Sorgens dag

Hade tidigare idag skrivit ett långt inlägg men det sparades inte ens, så då vart man förtvivlad bara därför.

Idag var ju tanken att vi skulle titta på pappa.
Innan jag lämnar stan så sitter jag i bilen vid gamla försäkringskassan.. bryter ihop... alltså jag ska inte köra bil, men jag orkar som inget annat. Jag måste ju. Vill inte förlita mig på att mina vänner ska finnas där för mig när som helst. Jag skulle helst inte vara i trafiken idag, eller igår,... eller i morrn.
Men hur som helst, då ingen heller erbjuder sig så blir man som pappa var, man ber inte om den sortens hjälp, för mig känns det som ett nederlag.
Åker ner och hem från sjukhuset i ren dvala.
Speciellt hem, minns inte hur jag kom till mamma och Malin.

Kommer ner på sjukhuset och möter upp Ante, Carro och hennes mamma Anncha.
Kommer in på IVA och s'ger att vi skulle få titta på pappa idag för Thomas hade lovat oss det igår att någon här uppe på iva skulle följa med oss ner så vi fick säga hej då.
Då blir vi förpassade in i anhörigrummet och så kommer en sköterska och säger att vi inte kan få träffa pappa idag. Det är helg och dom är färre personal på helgen så det finns ingen som kan följa oss dit ner där han ligger...det enda jag har i huvudet är kyldisken, jag kommer inte ihåg vad det heter..pinsamt nog.
Sen så fanns det tydligen ingen där nere som kan ta emot oss för att dom på iva kommer minsann inte in där. Men då tänkte jag såhär: Så om någon dör på en söndag; får den personen ligga i korridoren då? eftersom ingen kommer in där på helgen?
Det måste ju för fan finnas jour? För hon sa också det att det finns en kurator som jobbar som var nere på iva nu då vi var där, men som var upptagen i ett krisläga... sedan såg vi även att en präst kom in på avdelningen, så någon har ju uppenbart avlidit, vad gör dom då med honom eller henne? Får denne en kölapp runt foten och får vänta tills på måndag morgon?

Blir så förbannad... här har man åkt ner, och tro mig, jag ser hellre pappa nu då pappas ögon och kinder inte har hunnot sjunka in..för i samband med begravning vill man inte se det. Gjorde det förra året, den minnesbilden finns där än från Björn. Jag ångrar på ett sätt att jag såg han.

Sen hos morsan så förde jag över bilderna från hennes digitalkamera till min dator så jag kan skicka efter bilderna, för det har ju tagits bilder på han nu då han har legat inne.

Sen ska jag se om brorsan blir i sundsvall inatt hos sin kärlek, jag tänkte börja fnula på ett tal som jag ska läsa på begravningen för pappa.

Vi ska ju till Fonus i morrn, morsan och alla syskon. Måste fixa med dödsannonsen. Ju tidigare vi fixar annonsen desto större chans till en begravning innan december månad. December månad är nog jobbig ändå.
Vi kommer ha begravningen i domkyrkan.. och den kommer vara öppen för alla.

Nä nu ska jag surfa vidare.

Kram till er alla!

1 kommentar:

Fangoria sa...

Stor kram till dig Tina, så ledsen för vad du går igenom nu!