måndag 19 januari 2009

Myter


Sitter och läser i nya numret utav Vi Föräldrar om vad som är sanning eller vad som helt enkelt är myter. Jag satt och åt lunch då jag satt och läste dessa myter, och höll på att garva läppen av mig.

Klassiska föräldramyter:
  • Man blir sjuk av att hoppa i lövhögar.
  • Man får mask i magen av att äta snö
  • Det är farligt att läsa i mörker
Nåt som däremot var intressant att läsa om var detta:
På 1980-talet ökade fallen av plötslig spädbarnsdöd i Sverige till följd av en missuppfattning i vården. Barn skriker mindre när de sover på mage. Men det beror inte på att de mår bra, utan att de får svårare att andas - och för att skrika.

Kedjebrev med alarmerande innehåll får blixtsnabbt spridning. Två gamla exempel är mejl som påstår att man får bröstcancer av att bära bh eller att använda deodorant. Andra har en vädjande ton och hävdar att lilla Rachel, 7-åriga Amy Bruce eller 5-åriga Alyssa Bruno är allvarligt sjuka och behöver din hjälp. Men ingen av dem lär existera. Släng och gå vidare i livet.

Det som däremot fick mig att nästan falla av stolen var en undersökning som tidningen Doctor hade publicerat 2001 som fullkomligt chockade brittiska läkare över hur okunniga tånåringarna är.
Bland annat dessa myter hade tonåringarna fått höra och även trott på:

  • Man blir inte gravid ombord på en båt.
  • Inte heller om man smörjer underlivet med Coca Cola
  • Killar är bara fertila om testiklarna känns kalla.
Men den konstigaste uppfattningen av alla var ändå att man inte blir gravid om man ställer sig på en telefonkatalog.
Tillåt mig små le.....*hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha*

Nu ska jag ta död på en eller två myter:
Visste du till exempel att det inte alls är sant att hälften av alla par separerar innan barnet fyllt 1 år?
Det är en uppgift som sprids på många håll.

Myt nr 2 är det här med att förutsäga könet på barnet som ligger i magen.
Mycket populär dock, till och med jag har ju använt den... Jag hävdar ju fortfarande att Therése mage bär en tjej. Jennys mage tyckte jag också var en tjej (det stämde ju i och för sig).
Pappa min hävdade bestämt att syrrans mage bar en pojke då det begav sig(stämde) och att jag bar en tjej(stämde också).
Chansen att få rätt är ju ändå 50 %.
Sen den här är ju en klassiker om man inte ska använda sig utav hur formen på magen ser ut som.
Man kan hänga sin vigselring i ett snöre eller liknande ovanför sin mage och svänger den i cirklar är det en pojke och svänger den från sida till sida är det en tjej.
Det märkligaste tipset ändå är att man kan använda sig utav sitt första barns hår för att lista ut vad nästa barns kön kan bli.
Lyft upp håret i nacken och släpp ner det sedan. Om det formas som ett V blir nästa barn en pojke. Hänger det rakt ner blir syskonet en flicka.

Så vi kommer i sånna fall få en pojke om man tror på ringen men en flicka om man ska gå på första barnets nackhåret*haha*
50/50 med andra ord :-D


Idag har det varit en lugn dag. Jag tog en promenad till Vårdcentralen idag, dels för att kolla hur man gör för att byta läkare, och dels gällande Delegering.
Här funkar det tydligen som så att man får ringa runt bland läkarna själv och fråga om det finns plats att ta sig an mig så att säga, det var udda, men hon i receptionen var väldigt snäll och förstående så hon rekommenderade en läkare för mig, så om jag hinner efter träningen imorrn bitti så ska jag ringa och kolla.

Det här med delegeringen visade sig att det var Måndagar ojämna veckor...så det var bara att återkomma då.

Idag har jag också sökt jobb. Förväntar mig ingenting, men vet ju att det kan ta ett tag innan man får ett.
Ringde min förra chef också och kollade hur läget såg ut som, men han lät tyvärr inte positiv. Jag tycker att jag gör ett bra jobb så jag utför det. Men det är ju ingen bra period att söka ett jobb.
Han frågade mig hur mycket jag sökte, sa att jag var ute efter 75% som mest. Och dagtid med tanke på Emilia och Tobbas Kvällspass. Nån måste ju vara hemma med henne på kvällen ju.
Men vilket ställe vill ge mig ett dagjobb? inget troligtvis.

Jag trivs ju med de som är på den arbetsplatsen, det är en bra ledning och jag vet att får jag bara chansen så kommer dom inte att bli besvikna.
Jag vill verkligen inte börja stämpla heller. Jag har stämplat av och till sedan 2004.
Det är det värsta som finns. Vill ju ge min dotter en värdig start på livet.
Hon börjar ju på dagis den 2 mars. Får hoppas det finns nåt jobb då.


Jaja det är bara att söka vidare.
Ikväll blir det fika hos grannen.

Idag fick vi förresten sålt vårat soffbord. Så nu är det i och för sig jäkligt tomt där i vardagsrummet, men vi har ju en plan med allt ihopa. Så nu vid löning så hoppas vi att det kommer ringa några flera.
Vi har ju mer eller mindre halva hushållet till salu.

Fick mig en promenad idag...var väl ute nån timme lite drygt, men det var lite kallt idag så jag var inte ute så farligt länge, men dock så skönt att slippa gå med barnvagnen.
Imorrn bitti är det träning igen som gäller. Ska försöka palla mig iväg till 7 åtminstonde. Försökte det imorse... behöver jag berätta hur det gick? :-D

Nä nu ropar dottern, bäst att ge henne käk.

Kram till er.


Inga kommentarer: