onsdag 7 januari 2009

Trötthetens tecken.


Detta blogginlägg kommer gå i trötthetens tecken.
Jag vet inte riktigt vad som är fel, men nåt fel är det.

Jag lider sedan en tid tillbaka av trötthet.
Nog för att min hjärna i flera år haft dåligt med syre, men det här är värsta gången hittills.
Vet heller inte om det beror på nya tabletterna som jag fått.
Tog tidigare Gestapuran för att få regelbunden menstruation (stavning?).
Funkade kanon.. Mens dag 1, på dag 15 ska man börja med tabletterna, 2 gånger om dagen i 10 dagar.
Prick 2 dagar efter sista tabletten så kommer mensen.. och det är verkligen på pricken kan jag säga.
Nä vad hände förra året då jag skulle gå och hämta ut på mitt recept tror ni.. när kunde det vara.. i oktober kanske?.
Kommer till stora apoteket på sjukhuset; NUS.
Recept-tanten: Nej det är slut.. (Gestapuran var skrivet i svart med klarröd bakgrund).
Jaha säger jag då, finns det på nåt annat apotek eller när görs det en beställning på fler?
Dum fråga egentligen för Gestapuran finns ALLTID!! så vanlig är den.

Hon kollar läget... finns inte i hela länet Västerbotten.
Jo på 2 apotek, 1 förpackning fanns på Tegs apotek och 1 förpackning fanns på Umedalens apotek, och jag iväg som ett skott på jakt efter Gestapuran.
Men fick då veta att de har slutat tillverkas.
Hur f*n är det möjligt? Varför sluta med sånt som funkar liksom??
Vart så jäkla besviken.
Ringde min förra gynekolog i Härnösand och bad om nytt recept på nya tabletter.
Ja vad får jag ...
Provera:http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19890630000031&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Inte världens bästa tablett direkt. För det första ska man ta tabletterna i 10 dagar men bara en gång om dagen..perfekt trodde jag eftersom då behöver jag bara hålla koll på en tid på dygnet istället för två.
Fick en liten rödfärgar flytning.. men inget mer.. har fortfarande inte fått min mens. Och jag är lite förbannat och förtvivlad egentligen.
Man är så van att kroppen ska fungera.
Har inte fått det utredd, men då jag läste läkarboken som jag har så finns där svart på vitt att det är PCO som jag har, och jippi i sånna fall(en stänk av ironi).
PCO:
Orsak:
Sjukdomen har ofta en genetisk bakgrund och utlöses av övervikt.
Tillståndet präglas av en obalans mellan hypofyshormonerna LH och FSH. Denna obalans uppstår därför att det bildas för mycket LH och för lite FSH. Eftersom dessa hormoner normalt reglerar kvinnans cykel blir ägglossningen hämmad. Samtidigt ökar äggstockarnas normalt låga produktion av manliga könshormoner.

Sammanfattning: Utlöses av övervikt. Ja och tabletter man får för att reglera menstruationen är första och vanligaste biverkningen Övervikt, så det blir liksom inte bättre direkt.
Och vad betyder LH och FSH??

Symtom(The good part):
Det typiska förloppet är att kvinnan får oregelbundna och avtagande menstruationer. Många får ökad hårväxt, som typiskt är mer manlig, samt akne i ansiktet och blir dessutom överviktiga.
Fertiliteten är nedsatt på grund av den uteblivna ägglossningen.
Om tillståndet inte behandlas leder det på längre sikt till en förhöjd risk för livmodercancer, diabetes och blodproppar.

Sammanfattning:
I'm doom'ed.
Innan jag började med Gestapuran för flera år sedan så fick jag en gång åka in akut till sjukhuset i Sundsvall en kväll/natt med ambulans pga magsmärtor.
Då säger läkaren efter att läst resultatet av mina prover:
- "Du har lite blod i urinen, hur länge har du haft så?"

Jag vet inte, tror jag haft blödning i stort sett varje dag sen Augusti ( jag åkte in akut i januari).
-"Oj det var ju inge bra alls," säger läkaren.
Nej det tycker inte jag heller.
Får sen börja med Gestapuran. Och sen var det himmelskt igen.
Innan Gestapuran kunde jag även vara utan blödning en längre tid.

Ökad hårväxt= ja tyvärr, och det är så jävla pinsamt ska ni veta.
Och övervikten, måste vi ens diskutera den?
man är uppväxt med chips på fredagar och lördagar, och glöm inte drickan.
Sallad var bara på helgen.

Tack och lov för att man får bli myndig och flytta hemifrån kan jag säga.
Man hade föräldrar som inte direkt pushade en till att hålla igång, okej jag hade fotbollen liksom, men dom pushade inte en till att utöva fler sporter.
Nu är det ungefär lika, man ska pusha sig själv till att hitta på nåt, okej jag har ett träningskort, men jag har också en frånvarande sambo och ett barn.,..planering lika med =help!!
Okej han jobbar så att jag kanske kan träna på kvällen, men då är det så mycket folk där, och tråkigare att träna själv än om man får träna på morgonen, då är det skönt att vara själv, plus att man förbränner bättre också.

Och till slut den så får jag antingen cancer, propp eller diabetes plus att diabetes ligger i släkten.
I'm doom'ed.
Som den sanna pessemist(stavning?) som jag är så kommer jag garanterat få cancer antingen livmoder-, bröst- eller tjocktarmscancer av alla hormontabletter som jag genom åren har och kommer behöva ta dels för att få regelbunden mens och dels för att över huvud taget kunna bli gravid.

Behandling:

En viktig del av behandlingen är att göra sig av med en eventuell övervikt, bland annat genom motion.
Medicinsk behandling kan ges i form av p-piller, klomifen, metformin eller överordnade könshormoner, bland annat beroende på om kvinnan vill bli gravid eller ej.

Sammanfattning:

Göra sig av med eventuell övervikt.. well.. let's move on.

P-Piller: redan då jag vägde 80kg så var jag på ungdomsmottagningen och fick beskedet att jag inte fick ta p-piller för jag var ju så överviktig och risken för blodpropp var för stor. Tror det var då jag gick i gymnasiet.
Jo men vad skulle jag göra då?? Mensen var ju så oregelbunden och mensvärken var ju inte av denna värld.

Metformin tar en kompis till mig, det ges ju vanligast till diabetiker som jag förstod henne, och hon har inte det, men hon har verkligen lyckats gått ner så himla mycket i vikt, det syns så väl på henne. Hon är så fin.. hon har alltid varit fin, men Metformin har tydligen gjort att hon tappat mycket vatten ur kroppen.

Jag vill ju bli gravid igen, så jag kan liksom inte använda mig utav nån stav eller nåt annat skit som behövs.
Jag vill vara som de flesta andra tjejer,
få en normal mens, veta att jag har åtminstonde 1 ägglosning per år.
Kunna bli gravid på normalt sätt utan en massa hormoner och skit.

Hur som helst..shit vad detta blev långt, men så jäkla skönt att skriva av sig.

Den 12:te ska jag ta en tablettkur till med Provera.. och får jag inte mens efter den kuren så måste jag uppsöka gyn eller läkare..(just det , måste komma ihåg att byta läkare).

Den senaste 1-2 månaderna så har jag varit så himla trött. Lider av trötthet.. jag kan somna vart som helst, nästan när som helst, orkar väldigt lite och ör rent ut sagt skittrött.
Nåt måste det bero på, nya tabletter eller har jag nåt skit i kroppen.. har väl cancer, eller nån tumör som ligger och trycker nånstans. Säger bara det att denna trötthet är inte normal... och är lite nervös över vad det kan vara.

Inga kommentarer: