måndag 6 april 2009

Hemska A

Oj det var ett tag sen nu.
Well let's see...
Vi åkte till fjälls på Lördagen...kom upp på kvällen, men eftersom vi glömt Emilias overall så var jag och hon tvugna att vara inne på söndagen medans dom åkte skoter och var ute i övrigt. På söndag kväll åkte killarna in till Vilhelmina och hämtade upp A. som hade overallen med sig. Sedan var det en väldigt skum vistelse i fjällen. Mycket bråk och tjaffs och tårar, men efter mycket om och men så förstod äntligen min kära sambo vad jag ville. Han hade tydligen inte fattat vad egen tid innebar, fast att jag sagt det så många gånger. På onsdagen fick jag äntligen pimpla.
Jag fick upp 11 abborrar. De andra fick bara upp 4 vara :-)
Sedan grillade vi och så.

För att beskriva fjällen i korthet: Jag gillar inte att åka skoter, inte långt i alla fall, pimplar gärna, dricker bärs och ta långa promenader. Well jag fick pimpla i alla fall, men fick aldrig vara själv.
Vi reste med ett par som vi umgåtts med länge eftersom mannen A är släkt med min sambo.
Vi reser inte med dom nå fler gånger. Egoister.
Sedan så sista dagen vi var där, samma dag som vi också skulle åka hem mot Ume igen så vaknade vi 8 för jag hade ställt larm, jag skulle ringa ams och min Läkare. Telefonkö på telefonkö. Emilia vaknar och samtidigt som jag sitter i telefonkö till min läkare så tar jag upp henne, byter på henne och ger henne käk medans sambon pysslar med sina bestyr. Från kvart över 8 till kvart över 9 sitter jag och försöker komma fram till min läkare. Men kom aldrig fram :-(
Under tiden så kommer A och A in, helt otroligt, varenda morgon annaras hade dom kommit in vid lunchtid :-S
Det första man hör är "Hur svårt kan det va?"
Och så ställer hon A och diskar.
För det första var större delen av disken nåt som dom åstakommit, sedan så hade vi nyss kommit upp ordentligt, men vi hade inte ens hunnit äta frukost.
Hur som helst så tar mannen A fram brödet och gör som vanligt sina 4 mackor (fattar inte varför han äter så mycket..alltid 4 st oavsett tid på dygnet)...och jag ser på hur brödet tar slut totalt, och då hade varken jag eller sambon ätit frukost ens.

Efter en stund säger jag till dom: Finns det bröd kvar till åtminstonde sambon?
"Ja vi har sparat lite bröd" får jag till svar
då vi ska ta sedan så upptäcker vi att det sk brödet som dom sparat är kanterna på en franska vilket är = noll bröd. Mättar ju inte ens.
Jag blir förbannad och tillbringar större delen av resten av tiden i antingen sovrummet eller skrubbande av köket.

Till slut säger sambon till dom. Men vad hjälper det...hon A säger att hon förstår och har skällt på han A om det, men tyvärr så är han så lik sin far så det rör han liksom inte i ryggen.

Efter mycket om och men så kommer vi i väg. Och vi får äta frukost i Vilhelmina.
Antingen så hinner de man bor med packa ner frukosten och försvinna så att man inte får någon chans att äta förrän i vilhelmina eller så äts den upp utan minsta tanke på någon annan än dom själva.

Nej bevare mig väl. Det gör vi inte om.

Sen som sagt kom vi hem på torsdan, på fredagen så skulle vi hjälpa detta par att flytta...vrångare människor får man leta efter. Han ska ju vara glad att dom får låna släpet gratis. Det kostar dyrt att hyra släp på mack, plus att ingen utav dom kan köra med släp.
Sur som citron är han, men jag nonchar det och även sambon. Sedan på fredagskvällen åkte vi då ner till Härnösand.
Kom ner till kl 22. Fick fika hos Birgit. Sedan hopp i säng.
Lördag: Fullt upp, Sundsvall stod på schemat, var ju tvungen att hitta present åt brorsan då han fyllde år den dagen. Sedan till Birsta och käka lunch. Emilia gjorde en massa gulliga gurglingar så att hon ådrog sig allas uppmärksamhet, alltid kul att kunna glädja folk :-D
Sedan till Härnösand till mina föräldrar och dom fick gosa med henne och se henne gå.
Tillbaka till Birgit och käka lax och kött med grönsaker medans sambon och Birgit åt Potatis till.
Surra, dricka Minttu fika och sedan hopp i säng.

Söndag: Värsta dagen i mitt liv.
Ja söndagen var ju själva orsaken till att vi åkte ner. Det skulle skrivas på papper gällande dödsboet efter svärfar B.
Sagt och gjort, de satt ute på den inglasade uteplatsen medans jag och Sara surrade och busade med hundarna. Emilia sov.

Sen då dom var klar så började helvetet. Det var dax att bestämma vem som skulle ha vilken vecka i fjällen, och tidigare har det varit så under B's tid att man fått valt en vecka och så har det varit bra med det. Men nu..Nej nej nej.. Nu skulle vi samsas, Birgit hade ju valt sin vecka medans sambon och hans hemska syster A skulle samsas om vem som skulle ha vilken. Så då vi kollar almanackan för nästa år så ser jag att påskveckan var ledig.. ja men då tar vi den veckan säger jag direkt. Så tittar hemska A på mig och säger: "men det går ju inte, det är ju min vecka, jag har ju Sara då"
"Jaha?" säger jag då, vi har Emilia.
"Men när ska jag åka till marsliden då hade du tänkt?" säger hemska A då.

Tillslut så orkar jag inte mer och går och väcker Emilia och klär på henne för att åka in mot stan och sedan hem till Ume igen.

När allt är packat så tar sambon upp diskussionen igen med orden:" ja vi får diskutera igenom sedan gällande påskveckan"
"Vaddå diskuterar? jag ska ju ha den veckan, jag har ju Sara då" säger då hemska A.
Då kan inte jag hålla tyst längre och säger:" Ja men är det inte rättvisast att ni tre ägare har stugan på påskveckan var tredje år, det är rättvisast och ingen kan gnälla om det"

"men när ska jag vara i marsliden då hade du tänkt? ska inte jag få vara i marsliden då?, nej Sara har påsklov då och vi ska vara där då" säger hemska A då.

Och med tanke på att jag inte haft mens sedan oktober så kan ni ju fatta hur väldigt liiiiite tålamod jag har vid det här laget..
så då säger jag: "Har inte sambon rätt till nånting då menar du? Har han inte rätt att vara där när han vill? Varför är det alltid vi som ska fira påsk hemma och inte ni? Ni kan faktiskt fira påsk hemma ni också nåt år"

Under tiden som den här diskussionen hålls så ser man hur hemska A blir argare och argare, intar försvarsställning mer och mer. För hon är en sådan person som ingen nånsin får ge kritik.. inte alls, inte ens som barn fick dom rätta henne (lärarna måste haft ett helvete).. det är bara hon som får ge kritik. Och nångång måste hon få känna tillbaka, och jag är inte rädd att backa.
Inte för henne, för hon har förstört så himla mycket för sambon, så jag har fått nog.

"Men vaddå? ska jag behöva ta ledigt för Sara då hon går i skolan då? det fattar du väl att jag inte kan göra" säger hemska A då.

Hon har liksom inte fattat att det faktiskt finns ett sportlov typ 5 veckor innan. Vad är problemet då?

Det slängs många hårda ord fram och tillbaka så tillslut blir jag helt slutkörd och stormar ut till bilen och säger ordet "kärring" på vägen, sen om hon hör det det vet jag inte.
Den människan har gjort sig omöjligt från första början. Jag fattar inte vad jag gjort henne redan från början av vårat förhållande. Hon har i stort sett direkt lagt upp en nonchalant fasad och visar tydligt att jag inte har nåt att komma med, för det är bara det hon säger som ska höras.

På vägen in till stan så bråkar jag och sambon, men inte egentligen, vi är bara båda så upprörda över hela situationen. Gråter hela vägen in till stan, när vi kommer in till s tan så ska vi fira brorsan som fyllt år. Får se hans nya lägenhet. Träffa släkten och man känner att jag börjar lugna ner mig. Alla matar Emilia med frukt från tårtorna så hon blir proppmätt :-D

Efter det så åker vi till gudfar J och fikar, och får höra hur hans kinaresa med företaget varit. Man fick se hans patentgrej som produceras i kina nu, och även andra grejor som samma koncern producerar, bla en iskrapare som man pluggar in i cigaretttändaruttaget med värmeslinga och ficklampa. Fick även veta grejor som man nog inte vill veta om han... man fick en annan bild av han då :-P

Sedan åkte vi tillbaka till Birgit för vi hade glömt en del grejor, så då säger hon det att "självklart ska vi har den veckan var tredje år, hemska A får ta andra veckor som vi andra får göra, påskveckan är inte henne om hon trodde det" Så det var ju skönt att höra.
Men vi sa ju det ocksåa tt hon inte kan skylla på att hon har Sara den veckan, och att det är för hennes skull som hon åker. Sara får mycket gärna åka med oss. Vi gillar sara skarpt och Emilia gillar ju henne så mycket. Men det skulle inte hemska A gå med på tror jag.
Dessutom så är det faktiskt så att sportlovsveckan är v 10. Hon kan lika gärna åka upp då, för det får ju vi göra annars. Vi får ju fira påsken hemma, så varför kan inte hon det?
Hon kan ju åka upp lättare när som helst än vad vi kan. Jä**la kärring.
Men som sagt efter att sambon pratat ordentligt med Birgit så var dom på samma nivå. Hon äger liksom inte den veckan.
Nu är dom faktiskt 3 stycken. Hon kunde köra över sin egen pappa för han vågade inte säga ifrån eller ge kritik men vi vågar, vi måste ju, annars kommer hon ständigt vara dominant.

Birgit sa också till sambon att hemska A och jag aldrig skulle kunna vara under samma tak för vi skulle ta ihjäl varandra. Verkligen. Det stämmer nog. Ingen som klarar av att vara uppe i henne.
Har aldrig varit med om en människa som inte har nån enda respekt för någon annan människa än sig själv. Som är så ego och skiter i andra. Som gärna kastar kritik omkring sig men som vägrar kunna ta kritik själv.

Jag sa det till sambon," jag är lessen, men skulle vi nån gång gifta oss, så är inte hon bjuden." Hon har själv betett sig så himla illa genom åren. Alla andra i släkten är så underbart snälla och så.. men hon.... Så jäkla skönt att bo i Ume... så långt ifrån henne. Thank god.

Inga kommentarer: