lördag 3 oktober 2009

Spökar på jobbet?


Det sägs att det spökar på jobbet. Att det är nån i köket, att det är nån i hissen att det är nån nere i källaren i vilorummet. Att det är därför som hissdörren tar sån tid på sig att stängas för att det är "flera" som kliver på. Jag tror varken eller.
Hissen är en plats för mig där jag får stirra på mig själv, nervärdera mig själv, säga åt mig hur jävla dålig jag är som person, varför skulle just jag födas, det var väl onödigt? Vad tjock och fet du är, ingen tycker om dig för du är tjock, ingen vill umgås med dig för att du inte är som alla andra. Vilket under att just du fick ett sånt vackert barn. Hur i helvete lyckades du med det?
Det sägs att det spökar på jobbet. Att de ljud som ibland låter i köket är någon från "andra sidan" som vill göra sig hörd.
Att det är någon i vilorummet nere i källaren som vandrar där nere i den korridoren utanför dörren som är stängd till det rum där man ligger och tar igen sig på lunchen med bergssprängaren på som spelar mix.
Hissen är en plats för mig där jag får stirra på mig själv, le åt något gulligt sms som jag fått utav en bra vän som tycker om mig för den jag är, en plats där jag kan se mig själv i spegeln och tänka: "Du ser inte alls så tokig ut idag". En plats där jag kan kolla på mig själv och tänka: "Idag är den första dagen på ditt nya liv". En plats där jag kan säga:" Det kan inte bli värre, bara bättre".
Där jag kan säg till mig själv att :" Jag har ett vackert barn, hon är skapad från grunden med mycket fina grundstenar, jag hoppas hon får en fin insida om inte finare precis som sin mor".
Jag står där i hissen och tänker på de personer som jag för dagen skänkt glädje. Som berömt mig för mitt arbete, min klädstil eller hur söt dottern är och hur mycket dom uppskattar det som görs för just dom.
Jag är inte smal, det är jag medveten om, men min kropp är en del av mig. Alla kan inte vara smala som tandpetare. Några strandade valar måste det finnas här och var ;-) :-P
Ta vara på livet, för det kommer inte åter, man har det bara till låns, så varför inte leva fullt ut? Ibland måste man vara lite fräck. Så är det bara. Klarar personen inte av ens bitterhet, snuskiga humor eller för snälla insida så skit i dom då. Man är den man är.
Man ska aldrig tillåtas bli styrd utav en annan människa, en annan människa kan inte förändra den du är, den kan försöka, men du och endast DU kan göra den förändringen.
Tänk efter vad som är viktigast för dig och dig själv ;-)
För er som läser detta inlägg vill jag ska lämna en kommentar med svar på kommande fråga:
Vilen är den första personen du brukar tänka på som inte är dig själv? Och vad ångrar du att du inte har gjort?
Sov så gott.
kram

2 kommentarer:

Fangoria sa...

Tina, vilket fint inlägg!
Den första jag tänker på förutom mig själv...Kiron.
Ångrar att jag inte gjort? Mycket.

Sommarfröken sa...

Å, du är fantastisk och helt unik! Det finns ju bara en som du! Var rädd om dig!
Den första jag tänker är...Mannen och resten av familjen. De är mitt allt, mina bästa vänner och vi har ett unikt band mellan oss! Vi har det bäst och är det bästa för varandra.
Egentligen ångrar jag inget. Men om jag vetat vilka tuffa jobbarår jag skulle gå igenom hade jag kanske valt annorlunda från början. Men sånt vet man ju inte i förväg...
Kram från Sommarfröken