torsdag 5 februari 2009

Gud en sån ångest

Idag var jag så glad i hågen då jag gick ner till brevlådan (vi har postfack längst ner i huset). Öppnade och kollade igenom den som vanligt...såg mitt namn och ser att längst upp till vänster på kuvertet stod det:
"Nu är det klassfest!"

Jag svalde och plötsligt kändes det tungt i bröstet.

Jag som varje dag försöker förtränga högskoletiden.
Jag satt och grät i en timma och bara stirrade på papperet. Hur ska man kunna sammanfatta skoltiden?
Ett ord går inte.
Främsta ordet är: Mobbning.
Man fick inte se ut hur som helst, man fick inte vara ful, man får inte prestera för bra, man får inte ha glasögon, man får inte vara tjock- om en kille var det var det mer accepterat.
Man får inte ha ärvda kläder. Man ska ha många vänner, vara blond snygg och populär. Man får inte säga vad man tycker, för då var man ju helt kef.
Jag har inte längtat tillbaka till att träffa Bondsjötjejerna. Tjejerna som ständigt saknade varandra, som kramade varandra så fort dom sågs, som var dom populära tjejerna (då man var ung på den tiden så var Bondsjön den sk gräddhyllan, tack och lov är inte Bondsjö det idag), som gjorde som dom ville på lektionerna, som fick unga manliga lärare att rodna, som hade tillåtelse att snacka skit om alla, främst om dom fula ankungarna som fanns.
Som verkligen kunde behandla folk illa.
Sen har vi Ramvikarna som BARA hade häst på huvudet. Jisses. Det fanns annat som hände utanför stallet, men inte enligt dom. En utav Ramvikarna... hon är också en sådan person som får en att vilja kräkas av illvilja. Som stank häst (för hon skulle minsann inte duscha innan skolan) som kunde slå en bara för att en snygg kille kom gåendes förbi, som snattade sig igenom hela högstadiet..som när hon var Gravid, bar sina gamla alldeles för tighta byxor utan att knäppa igen dom... som drack under graviditeten och rökte.
Som var en av dom som förstörde min tonårstid.

Sen har vi ****** som kom från Rimbo. Som trodde hon var nåt. För enligt henne så kallade man henne i Rimbo för Rambo... hela första året som hon gick med oss"Mig kallar dom för Rambo".
SPUNK!!!
I don't give a damn. Sen så var hon så stöddig, som om hon var nåt. Hon började ju i Härnösand med oss i 8:an eller 9:an tror jag för att kunna få gå på Nordvik (Naturbruksskolan)
Var kompis med Ramvikaren ovan.

Vissa som jag gått med ser jag bak på klasslistan att dom bor här i Ume.
En som jag kollade upp på en speciell sida på nätet där man får typ fram allt, hon såg jag bodde i huset breve mig.
Och en utav dom träffade jag helt oväntat för en tid sen på gymmet. Vart nog förvånade båda två.
En såg jag fattades på den där listan.. antagligen avliden, i fängelset eller på torken.
13 som bor kvar i Härnösand och 9 utflyttade fåglar.
Utav dom endast 1 som bor i Stockholm. Jag trodde verkligen att fler skulle flytta dit och göra karriär. Men alla utom 2 flyttade norrut.

Av alla från klassen har jag kontakt med endast 2.
Och det var de enda personerna som tog mig för den jag var/är.
Ingen utav oss tre var i den populära gruppen så att säga.
Men vi har kontakt än idag. A och V har i och för sig ingen kontakt sinns emellan. Men dom har kontakt med mig.
A ska ha barn den 29 April. Väntar med spänning för att se vad det blir :-)

Jag vet, inte världens bästa inlägg. Men hade så mycket jag ville få ur mig. Och inget vart skrivet så som jag ville.
På det stora hela så är klassfest inget jag vill. Ångesten kom.
Det har bara gått 10 år. Om det hade kanske gått 20 eller 25.... Hade jag vart i Tobbas ålder hade jag nog kunnat gå på en sådan, då hade man kunnat hunnit presterat en del inom arbetet, vikten och livet.

ååååååååååh gud jag måste sluta tänka negativt.
Hade ju hoppats på en promenad idag.. men snöovädret... eller oväder är det väl inte direkt, det snöar så fint, men vagnen går så dåligt framåt då med tanke på våra framhjul. Nu snöar det mycket igen.
Hoppas det är bättre skottat tills imorrn. Är det d så blir det Nydala runt.
Måste handla... hmm vad var det nu? nåt som jag glömde handla idag uppenbarligen.. jo bananer till Emilia.
Hon älskar ju bananer.
Sen måste jag nog kolla så att jag har allt till lördagens middag. Men det tror jag. Har god lax i frysen :-D
Grannen sms:ade mig för nån dag sen och frågade om dom skulle ta med nåt tuggbart till schlagern som är på kvällen.. kanske man ska fråga om dom kan ta med ett vardagsrumsbord..?? (dom har två, ett som går in under det andra)*haha* kan man göra så?
Det blir nog en upp och ner vänd flyttkartong som bord. Vi har ju tyvärr inte haft pengar att köpa ett nytt sen vi sålde det vi hade.

Nä nu börjar jag bli himla trött. Mossig i huvudet.
Idag har vi varit iväg på vägning och mätning av Emilia. Hon kröp i väg och tittade trånandes in mot öppna förskolan genom grinden...kl var 10 så det var ju sång då. Och jag tror att Emilia fortfarande riskerar att smitta de andra barnen.. och det är lite dumt. Har saknat öppna förkolan. Var dit sist i november sist tror jag.

Nä nu måste jag sova..ska försöka hinna somna innan Tobba slutar jobba.

Ta hand om er!

2 kommentarer:

Lillan sa...

I vårat gäng så dög du precis som du är :) Det finns ju ingen som tvingar dig att gå på festen, du är vuxen och har all rättighet att strunta i att gå dit! :)

Annika sa...

Jag instämmer med föregående talare!!

Va tråkigt att skoltiden är ett sånt öppet sår, för dig!! Jag skulle - om jag vore du - inte gå dit!! Riva inbjudan mitt i tu och inte ägna det en tanke till! Tänk istället på allt fint kring dig nu...

Jag tycker du är en underbar människa!!

Kramis Annika