onsdag 18 februari 2009

Skum tisdag

Jag älskar verkligen då det är stökigt, full diskbänk med disk som bara väntar på att möglet ska börja växa,älskar skitiga toaletter... härligt med fartränder längs med hela porslins gudens rygg. Hår som har rakats av som spritts ut över hela handfatet ihop om att det försvinner av sig själv. Jag älskar verkligen ett kontor som till bredden är fylld med... papper och tvätt.
NOT!

Igår tog jag tag i tvätthögen som hade växt på klädhängaren. Stryka stryka stryka. Sa till min kära sambo att det även var okej för han att stryka..den bits in. Men han kom som vanligt med en massa ursäkter: "jag vet inte vad som ska strykas", "vet inte vart det ska vara", "vet inte vad som är rätt".
Ställde mig med min inte allt för braiga rygg och började stryka fanskapet som legat där och blängt på en.
Så idag ska jag även fortsätta med den ack för trevliga hög som finns kvar. Kunde inte stryka igår då det var den här dokumentären om de kvinnor som valde att föda hemma, jag trodde verkligen inte att det var så olagligt att göra det liksom. Hur som helst.. tror min sambo mest fastnade för kvinnornas bröst..."kolla formen på de där"" kolla färgen"...boys will be boys.

Jag tar ju vanligtvis hand om disken, städandet, tvättandet osv. Så igår så lät jag verkligen bli disken som fanns, för det enda man behövde egentligen göra var att stoppa in den i diskmaskinen. Jag tackar gud för att vi köpte en sådan, för jag skulle inte ha hunnit med något arbete, barn osv pga den. Låter det som om vi har berg, men ibland blir det för mycket bara. Så efter att jag låtit han lägga barnet, läst en god natt saga och sedan gått ut ur rummet så trodde jag verkligen att han skulle lägga sig i soffan och softa. Nej han tog disken = grattis. Har så himla torr hy nu på vintern så det blir så jobbigt att vara så mycket under vatten och så. Jag slapp disken ... väldigt glad för det, sen bar han dessutom upp lådor till förrådet..ett förråd man inte kan gå upp själv till om man ska leta reda på nåt. Det är nämligen så att dom trodde dom var smarta som installerade en sensor (stavning?) så att det tänds då det kommer in nån i lokalen. Fine det är ju super, men så låser man upp förrådsdörren och går in..så går det max 2 minuter så släcks helvetet. Man går ut ur sitt förråd och dansar runt på golvet för att den ska tändas igen..och så får man hålla på, så tänk er hur det gick då jag skulle få ner julgrejorna som var längst in längst ner i olika lådor :-S

Alltså jag hoppas verkligen att han ordnar upp nåt slags system på sitt kontor. Blir snart allergisk av alla tidrapporter, kvitton och skit. Det är så här att Umeå Taxi har ju eeeeeexxxxxtra långa kvitton, Härnösands taxi hade också kvitton men dom kund eman vika typ 2 eller 3 gånger så var det klart, Umeå taxis måste man vika minst 4 gånger..speciellt de dagar han varit ute hela dagen. Vilket har resulterat i att han nu inte har några arkivlådor att lägga dom i som han hade till Härnösands taxis kvitton... det är ju inte så att han haft problemet i nån månad bara, nej nej nej utan snarare sen augusti 2007. Så kontoret är ju så jäkla kul att vara i. Det bästa är ju att han snart måste komma på en lösning för Emilia ställer sig upp och lägger fingertopparna på dom, längre har hon inte kommit för nån utav oss har alltid hunnit tagit bort henne... frågan är ju bara hur lång tid det tar innan hon riktigt får tag på ett sånt där kvitto...

Toaletten. En oas. Det är där JAG får min egen tid. Sitter extra länge bara för att få känna lugnet och tystnaden. Hur ska jag annars göra. Nu tack och lov är inte tvättkorgarna fyllda till bredden. Men de var det för ett par dar sen. Dom brukar också stirra surt på en om man inte tar tag i det... men som sagt vi bor ju två... han ser verkligen inte de där högarna och ändå hänger han av sig sina arbetskläder i närheten av dom *suck*
Och det funkar inte att tjata längre. Utförandet blir ungefär densamme som med matlagningen, funkar i typ 1-3 dagar sen så är vi tillbaka i samma hjulspår igen. Härom dagen.. ja igår så var klockan en del..den var ju typ efter 16 och han kom på att vi inte hade ätit.. nä det vet jag väl...vad gör då min käre sambo tror ni? ja jag säger till han att han får gå till frysen och kolla efter vad som finns för vi har mer där än i kylen för tillfället...
Han går dit, öppnar dörren.. drar i en eller 2 lådor av 4 möjliga och så hör man en suck. Stänger dörren och säger att vi inte har nånting. Det blir alltid såhär då han ska laga mat...(och då lagar han inte mat så ofta)..Det slutar med att han åker till Westside och köper pizza till sig och kycklingsallad till mig. Everytime. Jag förstår inte när han tappade förmågan att inte kunna läsa..för vi har 2 tjocka kokböcker..bara att slå upp om han vill tex göra nåt med kött, korv eller fisk... but No.
Jag skulle verkligen behöva få vinna en kock som kommer hem till en och lagar mat i typ 1 vecka. För nu har jag tröttnat. Har sagt åt han att han tar mig för givet..Hans svar:" det gör jag väl inte".
ja jag vet att jag hängt ut han idag också. Men jag orkar snart inte mer.. Hans pappa (R.I.P) kunde laga mat, men oftast var det Birgit som lagade maten och städade. Bara han fick ta disken. Men jag är ingen Birgit. Jag vill inte vara den som anses ska ta hand om hemmet, jag gillar jämnställd fördelning.
Undrar när han ska förstå det?

Inga kommentarer: